Regulamin Stargardzkiego Budżetu Obywatelskiego
Rozdział 1
Postanowienia ogólne
§ 1. Stargardzki Budżet Obywatelski służy przeznaczeniu części wydatków z budżetu Miasta na wskazane przez mieszkańców – w drodze konsultacji społecznych – projekty, w sprawach objętymi zadaniami własnymi gminy.
§ 2. Ilekroć w Regulaminie jest mowa o:
1) SBO – należy przez to rozumieć Stargardzki Budżet Obywatelski, czyli szczególną formę konsultacji społecznych dotyczącą budżetu obywatelskiego,
w ramach których mieszkańcy w głosowaniu bezpośrednim decydują o części wydatków z budżetu Miasta;
2) Prezydencie – należy przez to rozumieć Prezydenta Miasta Stargard;
3) Mieście – należy przez to rozumieć Gminę Miasto Stargard;
4) Urzędzie – należy przez to rozumieć Urząd Miejski w Stargardzie;
5) mieszkańcu – należy przez to rozumieć każdą osobę fizyczną, która przebywa na terenie Miasta z zamiarem stałego pobytu i tutaj posiada swoje centrum życiowe;
6) wnioskodawcy – należy przez to rozumieć mieszkańca Miasta, który złożył projekt do SBO na zasadach i w trybie określonym w niniejszym regulaminie;
7) projekcie – należy przez to rozumieć propozycję zadania kształtującego przestrzeń publiczną, zgłoszonego do realizacji w ramach SBO na zasadach
i w trybie określonym z niniejszym regulaminie;
8) inwestycji – należy przez to rozumieć projekt - zadanie wybrane do realizacji w bezpośrednim głosowaniu mieszkańców w ramach SBO;
9) kosztach realizacji projektu – należy przez to rozumieć wszystkie niezbędne szacunkowe koszty, związane z realizacją projektu i jego roczną eksploatacją;
10) obszarze – należy przez to rozumieć część miasta wydzieloną na potrzeby organizacyjne przeprowadzenia procesu SBO;
11) Zespole – należy przez to rozumieć powołany zarządzeniem Prezydenta Zespół ds. Stargardzkiego Budżetu Obywatelskiego odpowiedzialny za przeprowadzenie całej procedury SBO oraz weryfikację wszystkich zgłaszanych projektów;
12) systemie informatycznym – należy przez to rozumieć system teleinformatyczny służący do obsługi SBO (składanie i weryfikacja wniosków oraz głosowanie),
13) środkach SBO – należy przez to rozumieć sumę przeznaczoną z budżetu Miasta przeznaczoną na realizację inwestycji w danej edycji SBO;
14) projektach zielonych – należy przez to rozumieć projekty związane z ochroną miejskiego środowiska przyrodniczego, w szczególności projekty, których realizacja prowadzi do poprawy stanu oraz zwiększenia powierzchni terenów zielenie w Mieście;
15) głosowaniu – należy przez to rozumieć jednorazowy akt oddania głosu lub głosów, na wybrane przez siebie projekty, w systemie teleinformatycznym.
§ 3. SBO powstaje w ramach procedury, na którą składają się następujące etapy:
1) kampania informacyjna;
2) zgłaszanie projektów;
3) weryfikacja – ocena formalna i merytoryczna zgłoszonych projektów;
4) głosowanie mieszkańców;
5) ogłoszenie zwycięskich projektów;
6) realizacja zwycięskich projektów.
§ 4. W ramach SBO mogą być realizowane projekty, które:
1) dotyczą zadań własnych gminy, w rozumieniu ustawy o samorządzie gminnym;
2) nie naruszają obowiązujących przepisów prawa, także praw osób trzecich,
w szczególności prawa własności lub prawa autorskiego;
3) nie naruszają dobrego imienia, godności osób, instytucji oraz poszanowania miejsc;
4) nie są niezgodne z obowiązującymi w Mieście strategiami, planami, politykami
i programami, w tym w szczególności z planami zagospodarowania przestrzennego i innymi uchwałami Rady Miejskiej w Stargardzie,
5) nie dotyczą zadań, które zostały zaplanowane do realizacji przez Miasto oraz jednostki organizacyjne Miasta;
6) są zgodne z zasadą gospodarności, czyli po zrealizowaniu generują koszty utrzymania nie wyższe niż całkowita wartość inwestycji,
7) uwzględniają – o ile jest to możliwe – uniwersalne projektowanie, o którym mowa w art. 2 pkt 4 ustawy z dnia 19 lipca 2019 r. o zapewnianiu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami (DZ. U. z 2022, poz. 2240);
8) nie dotyczą nieruchomości obciążonej na rzecz osób trzecich, przeznaczonej do zbycia, lub stanowiącej dla Miasta rezerwy na inny cel inwestycyjny.
§ 5. 1. Inwestycje realizowane w ramach SBO muszą mieścić się w katalogu zadań gminy, w szczególności za takie uznaje się zadania ogólnodostępne i nieodpłatne dla mieszkańców.
2. Spełnienie warunku ogólnodostępności oznacza zapewnienie możliwości czerpania korzyści z efektów realizacji projektu na równych prawach wszystkim mieszkańcom.
§ 6. 1. Projekt musi zakładać realizację zadań na terenach będących przedmiotem własności Miasta, z zastrzeżeniem ust. 2.
2. W przypadku projektów o charakterze rekreacyjnym lub zielonym dopuszcza się realizację inwestycji na terenach należących do spółdzielni mieszkaniowej, wspólnot mieszkaniowych oraz Skarbu Państwa pod warunkiem uzyskania zgody tych podmiotów na realizację projektu oraz na przejęcie przez te podmioty odpowiedzialności za bieżące utrzymanie wykonanego projektu i zapewnieniu charakteru projektu, o którym mowa w § 5.
3. Zgoda podmiotów, o której mowa w ust. 2, przyjmuje formę oświadczenia właściciela nieruchomości (lub innego podmiotu, uprawnionego do dysponowania terenem) o woli użyczenia danej nieruchomości pod inwestycję na czas nie krótszy niż okres amortyzacji planowanych nakładów.
§ 7. Realizacja projektów SBO odbywa się w ciągu jednego roku budżetowego, następującego po roku przeprowadzenia głosowania, przy czym – w uzasadnionych przypadkach – możliwe jest wydłużenie realizacji zadania na lata następne, na zasadach określonych w obowiązujących przepisach prawa, w tym w ustawie o finansach publicznych.
§ 8. 1. Prezydent w drodze zarządzenia inauguruje rozpoczęcie danej edycji Stargardzkiego Budżetu Obywatelskiego.
2. W zarządzeniu, o którym mowa w ust. 1 Prezydent:
2) określa zasady oraz tryb składania projektów, w tym m.in. wzór formularza zgłoszenia projektu, wzór zgody rodzica na złożenie projektu oraz wzór listy poparcia;
3) określa planowaną wysokość środków przeznaczonych na daną edycję SBO
z uwzględnieniem jej podziału na obszary;
4) ustala granice obszarów i przyporządkowuje do nich poszczególne ulice;
5) powołuje Zespół ds. SBO;
6) ustala zasady realizacji zadań na nieruchomościach stanowiących własność Miasta oddanych w trwały zarząd oraz na nieruchomościach niestanowiących przedmiotu własności Miasta, w szczególności ustala wzór oświadczenia o woli, udostępnienia nieruchomości do realizacji zadania (o którym mowa w § 6 ust. 2
i 3), ustala wzór umowy użyczenia nieruchomości Miastu Stargard przez ich właścicieli, bądź podmiotów posiadających inny tytuł prawny do nieruchomości nie stanowiących przedmiotu własności Miasta, na czas określony, nie krótszy, niż niezbędny do realizacji wybranego zadania oraz amortyzacji nakładów wykonanych w ramach realizacji zadania oraz ustala wzór umowy użyczenia rzeczy ruchomych Miasta na rzecz beneficjentów zadania;
7) ustala inne zasady niezbędne do przeprowadzenia SBO.
Rozdział 2
Zgłaszanie projektów
§ 9. 1. Projekt może zgłosić każdy mieszkaniec Miasta.
2. Wnioskodawcą może być jedna osoba bądź grupa osób, przy czym w przypadku projektu grupowego należy wskazać osobę do kontaktu z Urzędem, która będzie reprezentowała wnioskodawców.
3. Projekt zadania nie może wskazywać potencjalnego wykonawcy lub dostawcy.
§ 10. 1. Projekty zadań należy składać na formularzu, którego wzór ustanowi Prezydent Miasta w zarządzeniu, o którym mowa w § 8 ust. 2. Na jednym formularzu można zgłosić tylko jeden projekt.
2. W przypadku, gdy wnioskodawca, w chwili złożenia projektu, nie ukończył 18 roku życia do składanego projektu musi dołączyć pisemną zgodę rodzica bądź opiekuna prawnego.
3. Do projektu dołącza się listę mieszkańców popierających wniosek, o której mowa w § 12 niniejszego regulaminu. W przypadku projektu złożonego w formie elektronicznej załącza się elektroniczne odwzorowanie listy (np. skan, zdjęcie), którą następnie należy złożyć w Urzędzie do zakończenia terminu zgłaszania projektów.
4. W przypadku terenów niebędących w dyspozycji Miasta konieczne jest dołączenie oświadczenia właściciela nieruchomości (lub innego podmiotu uprawnionego do dysponowania terenem) o woli użyczenia terenu pod realizację projektu, o którym mowa w § 6 ust.3.
§ 11. Projekty można składać w postaci papierowej (w miejscu ustalonym w zarządzeniu Prezydenta) oraz w postaci elektronicznej, poprzez zarejestrowanie się do elektronicznego systemu obsługi SBO.
§ 12. Wymagana liczba podpisów mieszkańców popierających projekt zadania wynosi 30 (słownie: trzydzieści), przy czym do liczby mieszkańców popierających projekt nie wlicza się Wnioskodawców.
Rozdział 3
Weryfikacja projektów
§ 13. Zgłoszone projekty podlegają weryfikacji poprzez ocenę formalną oraz merytoryczną, której dokonuje Zespół.
§ 14. 1. Ocena formalna zgłoszonych projektów polega m.in. na zweryfikowaniu:
1) terminowości złożenia wniosku,
2) poprawności wniosku, w tym zgodności z postanowieniami regulaminu,
3) podpisu wnioskodawcy,
4) liczby osób popierających projekt.
2. Jeżeli zgłoszony projekt nie spełnia wymogów formalnych, określonych w ust. 1 pkt 2 i 3, wnioskodawca zostaje wezwany do usunięcia braków formalnych
w terminie 5 dni, pod rygorem niedopuszczenia projektu do głosowania.
3. Projekty spełniające wymogi formalne podlegają ocenie merytorycznej.
§ 15. 1. Ocena merytoryczna zgłoszonych projektów polega na sprawdzeniu projektu co do zgodności z prawem, wykonalności technicznej oraz spełnienia kryteriów celowości i gospodarności.
2. Jeżeli zgłoszony projekt budzi wątpliwości co do jego zgodności z prawem
lub wykonalności technicznej, wnioskodawca może zostać wezwany telefonicznie lub mailowo do wyjaśnienia wątpliwości w wyznaczonym przez Zespół terminie.
W ramach wyjaśnień wnioskodawca może dokonać zmian w projekcie wyłącznie
w zakresie niezbędnym do tego, aby projekt był zgodny z prawem, wykonalny technicznie i wskazywał realną wartość realizacji zadania.
3. Jeżeli zgłoszony projekt nie spełnia wymogów weryfikacji merytorycznej
lub nie spełnia warunków określonych w § 4 niniejszego regulaminu, podejmuje się decyzję o niedopuszczeniu projektu do głosowania. Decyzja o niedopuszczeniu projektu do głosowania wymaga uzasadnienia przyczyny niedopuszczenia do głosowania.
§ 16. W sytuacji, gdy zgłoszone projekty dotyczą tego samego zakresu rzeczowego i tej samej lub sąsiadującej lokalizacji, wnioskodawcy zostaną powiadomieni o możliwości połączenia projektów. Połączenie może nastąpić wyłącznie za zgodą wnioskodawców.
§ 17. 1. Listę projektów dopuszczonych do głosowania oraz listę projektów niedopuszczonych do głosowania Zespół przedstawia Prezydentowi do zaakceptowania.
2. Lista projektów dopuszczonych do głosowania zostaje upubliczniona
na stronie internetowej Miasta www.stargard.eu, na platformie internetowej dedykowanej SBO oraz na łamach Stargardzkiego Informatora Samorządowego.
3. Informację o niedopuszczeniu projektu do głosowania przekazuje się wnioskodawcy e-mailowo lub telefonicznie w terminie do 5 dni od dnia zaakceptowania przez Prezydenta listy projektów, o której mowa w ust. 1.
§ 18. 1. W przypadku niedopuszczenia projektu do głosowania, wnioskodawcy przysługuje odwołanie do Prezydenta.
2. Odwołanie wnosi się pisemnie w terminie określonym w harmonogramie.
3. Odwołanie złożone po terminie nie podlega rozpatrzeniu.
4. W celu rozpatrzenia odwołania Prezydent niezwłocznie konsultuje się
z Zespołem w celu wyjaśnienia wątpliwości. Ostateczną decyzję w sprawie projektu, którego dotyczyło odwołanie, podejmuje Prezydent.
5. Od decyzji Prezydenta nie przysługuje odwołanie.
6. W przypadku uznania odwołania za zasadne, projekt podlega dalszemu procedowaniu zgodnie z regulaminem.
Rozdział 4
Głosowanie
§ 19. Wyboru zadań do realizacji w ramach SBO dokonują mieszkańcy w głosowaniu jawnym i bezpośrednim.
§ 20. Głosowanie odbywa się w formie papierowej oraz elektronicznej poprzez platformę internetową dedykowaną Stargardzkiemu Budżetowi Obywatelskiemu.
§ 21. 1. Każdy mieszkaniec w ramach jednej edycji SBO może w głosowaniu wziąć udział tylko jeden raz.
2. Głosujący może wybrać maksymalnie 3, jego zdaniem, najlepsze projekty. Mogą to być:
1) 3 projekty będące w obszarze jego zamieszkania, lub
2) 2 projekty ze swojego obszaru zamieszkania oraz 1 projekt, na który odda „złoty głos”. "Złoty głos" dotyczy projektu, który został zgłoszony w pozostałych rejonach miasta.
3. Zakończenie czynności głosowania, nawet na mniejszą niż wskazana
w ust. 2 liczbę projektów, będzie skutkować brakiem możliwości kolejnego logowania do systemu w celu oddania kolejnych głosów.
Rozdział 5
Ustalenie wyników i realizacja projektów
§ 22. 1.Ustalenie wyników głosowania polega na przeliczeniu ważnie oddanych głosów na poszczególne projekty.
2. Zespół tworzy ranking wybranych projektów. Ranking projektów zawiera tylko zadania, których suma szacunkowych kosztów nie przekracza kwoty przeznaczonej dla każdego obszaru.
§ 23. 1. W sytuacji, gdy realizacja projektu zadania nie jest możliwa z powodu niewystarczających środków finansowych, dopuszcza się, za zgodą wnioskodawcy projektu, proporcjonalne zmniejszenie wartości i zakresu inwestycji lub rezygnację z jego realizacji ze wskazaniem do realizacji następnego w kolejności projektu. W przypadku braku zgody wnioskodawcy na zmniejszenie wartości i zakresu inwestycji, do realizacji zostaje wybrany następny w kolejności projekt, którego wartość oszacowano w granicach kwoty pozostałej do dyspozycji.
§ 24. W przypadku zadań, które otrzymały taką samą liczbę głosów, a kwota nie jest wystarczająca do realizacji ich wszystkich, wybiera się projekt z wyższą kwotą.
§ 25. Wyniki głosowania ogłasza Prezydent, m.in. przez publikację wyników na stronie internetowej Miasta www.stargard.eu i platformie internetowej dedykowanej SBO.
§ 26. 1. Jeśli w trakcie procedury związanej z realizacją projektu okaże się, że zaplanowana kwota jest niewystarczająca, bądź zaistnieją okoliczności wynikające z przepisów prawa, uniemożliwiające procedowanie zadania zgodnie z zakresem określonym w projekcie, lub nie ma możliwości uzyskania decyzji o warunkach zabudowy - możliwa jest zmiana zakresu rzeczowego projektu.
2. Zmiana zakresu następuje w porozumieniu i za zgodą wnioskodawcy, co zostaje potwierdzone protokołem uzgodnień podpisanym przez Wydział nadzorujący realizację projektu i wnioskodawcę.
§ 27. 1. Wyznaczone do realizacji zadania przewidziane do wykonania na nieruchomościach, których Miasto nie jest właścicielem będą realizowane po zawarciu umowy użyczenia nieruchomości Miastu poprzez ich właścicieli, bądź podmioty posiadające inny tytuł prawny do nieruchomości.
2. Umowa użyczenia, o której mowa w ust. 1, będzie zawarta na czas określony, nie krótszy niż niezbędny do realizacji wybranego zadania oraz amortyzacji nakładów wykonanych w ramach realizacji zadania.
3. W przypadku wytworzenia w ramach realizacji zadania rzeczy ruchomych, zostaną one użyczone właścicielowi terenu na czas określony, nie krótszy niż niezbędny do ich amortyzacji.
-
Regulamin SBO..pdf POBIERZ PLIK
-
Zasady SBO 2026.pdf POBIERZ PLIK
-
Harmonogram SBO 2026.pdf POBIERZ PLIK
-
Podział Miasta na obszary.pdf POBIERZ PLIK
-
Formularz zgłoszenia projektu zadania.pdf POBIERZ PLIK
-
Lista poparcia.pdf POBIERZ PLIK
-
Zgoda rodzica-opiekuna prawnego.pdf POBIERZ PLIK
-
Oświadczenie właściciela terenu.pdf POBIERZ PLIK
-
Wzór umowy użyczenia nieruchomosci.pdf POBIERZ PLIK
-
Wzór umowy użyczenia rzeczy ruchomych.pdf POBIERZ PLIK
-
Wzór karty do głosowania.pdf POBIERZ PLIK